De week van de werkstress is wenselijk, maar een druppel op de gloeiende plaat.

Dit vertelt Michiel Kompier, hoogleraar werk- en organisatiepsychologie, in gesprek met NU.nl

"Het is goed dat er aandacht aan wordt geschonken, maar het is een bescheiden campagne. Totaal wordt er een miljoen euro aan besteed, terwijl de maatschappelijke kosten, veroorzaakt door werkstress, veel hoger liggen. In 2005 werd het bedrag geschat op 4 miljard euro, maar inmiddels is dit meer", stelt de hoogleraar.

Volgens hem is de campagne eenzijdig gericht. "De werkgevers blijven buiten schot. Het motto is 'check je werkstress'. De vraag is: wie is 'je' in het motto? Dat moet ook de werkgever zijn, maar op dit moment wordt er te veel gericht op de werknemer."

Kompier vindt dat werkgevers moeten kijken hoe het werk georganiseerd is. "Chemische, fysieke en overmatige psychische belasting, veiligheid, lawaai. Dit zijn factoren die werkstress kunnen verhogen. De werkgever moet erop gericht zijn om goed werkgeverschap af te leveren."

Tips voor werkgevers en werknemers over werkstress te voorkomen:

  1. Flexibiliteit moet van twee kanten komen. Aan de ene kant moet de werknemer flexibel zijn als het over buiten kantooruren werken of overwerken gaat, aan de andere kant moet een werkgever niet moeilijk doen als de werknemer een middag vrij wil.
  2. Een werknemer mag hoge eisen stellen, als mensen kunnen herstellen van het werk.
  3. Werknemers moeten bereid zijn om hard te werken. Hiertegenover staat dat de werkgever hier iets voor teruggeeft, bijvoorbeeld een beloning.
  4. Een werknemer moet zelf prioriteiten aan kunnen geven, zij het binnen een bepaalde marge.