AMSTERDAM -Het speciaal onderwijs richt zich te veel op de sociale werkvoorziening als doel voor arbeidsgehandicapte jongeren, in plaats van gewoon werk. Dat staat in een advies dat maandag werd aangeboden aan minister Aart Jan de Geus van Sociale Zaken.

Ruim 5 procent van de jongeren tot en met 24 jaar heeft een arbeidshandicap. Dit zijn lichamelijk en verstandelijk gehandicapten, maar ook jongeren met psychische problemen. Ze vallen terug op een Wajong-uitkering op minimumniveau. Volgens de commissie kan de regering in deze kabinetsperiode 8.000 van de ruim 138.000 Wajongers aan een baan helpen.

De commissie, die het advies geeft op verzoek van de minister, vindt dat voor de verschillende groepen gehandicapten specifieke benaderingen moeten komen. Zo is de groep met psychische problemen (40 procent van het totaal) vaak vastgelopen in het onderwijs, zegt commissielid Jacqueline Kool. 'Omdat het moeilijk is om voor deze jongeren een stageplek te vinden, zeggen begeleiders: doe maar een vervangende opdracht. Maar dat is vaak niet nodig.'

Met een actievere begeleiding en betere faciliteiten meer worden bereikt, denkt ze. Door tijdens de opleiding een persoonlijk plan op te stellen met de jongeren, bijvoorbeeld. Of door 'maatjesprojecten', waarbij leidinggevenden in het bedrijfsleven gehandicapte jongeren helpen zoeken naar een baan. Zo doen de jongeren praktijkervaring op en kan ook het beeld van de Wajongers bij bedrijven verbeteren.

Ook doet de commissie suggesties om de jeugdteams bij het UWV strakker in het zadel te helpen. De regelgeving is nu onnodig ingewikkeld en soms tegenstrijdig.