The Good Life Agency, het imagobureau dat eerder deze week werd gelanceerd om 'gewone' mensen succesvol(ler) te laten lijken, is bedacht door SIRE. Het sociale experiment is gebruikt om aandacht te genereren voor een nieuwe campagne.

Met de campagne, getiteld 'Voor wie doe jij het eigenlijk?', wil SIRE mensen inspireren om vaker stil te staan bij deze vraag.

"De campagne laat mensen stilstaan bij de vraag of je bepaalde keuzes maakt omdat je daar zelf gelukkig van wordt of om hiermee aan de verwachtingen van anderen te voldoen", aldus Lucy van der Helm, directeur bij SIRE.  

"Op sociale media, tegenover vrienden en familie hebben we de neiging alleen een perfecte versie van onszelf te laten zien. Perfectie lijkt tegenwoordig de norm. Gewoon goed is niet goed genoeg meer."

"Het helpt ons als we vaker stil zouden staan bij de vraag 'Voor wie doe ik het eigenlijk?'. Meer uitgaan van ons eigen verlangen, luisteren naar wat we zelf echt willen en trouw blijven aan jezelf. Imperfecties en dingen die niet lukken zijn daar onderdeel van. We zijn zo druk met gelukkig over te komen, dat we vergeten gelukkig te zijn", vult SIRE-bestuurslid Bas van Berkstijn aan.

Kritiek

De introductie van The Good Life Agency leverde veel media-aandacht op, waaronder ook kritiek. Veel mensen betwijfelden de echtheid van het imagobureau.

SIRE laat weten dat de bijbehorende website binnen één week tijd meer dan 100.000 bezoeken heeft gehad, waarvan 31.000 uniek. Hierbij zijn 170 inschrijvingen binnengekomen. 72 procent hiervan was man. Zij schreven zich vooral in voor de diensten 'headhunten en laat je endorsen' en 'perfect dinner of night out'. Vrouwen kozen vooral voor 'better you fotoshop service'.

Alles vergelijken

Ook liet SIRE voorafgaand aan het experiment een onderzoek uitvoeren. Hieruit blijkt dat 63 procent van de Nederlanders denkt dat anderen hun leven mooier voordoen dan het in werkelijkheid is. Zestien procent geeft toe dit zelf ook te doen.

Eén op de vijf Nederlanders zegt zijn of haar leven vaak met dat van anderen te vergelijken. Hierbij spelen sociale media een belangrijke rol.

De campagne van SIRE bestaat uit drie televisiereclames, een online campagne, radiocommercials en andere uitingen in onder meer print en sociale media. Mensen kunnen middels de hashtag #voorwie meepraten over het onderwerp.