Een op de tien Nederlanders overweegt als gevolg van de zwartepietendiscussie geen cadeaus meer te kopen voor Sinterklaas, maar alleen nog voor Kerstmis. 

Dat concludeert Kortingscode.nl uit eigen onderzoek onder ruim duizend Nederlanders.

Ook zegt 7 procent van de Nederlanders geen sinterklaasproducten meer aan te schaffen waarop Zwarte Piet staat afgebeeld.

De zwartepietendiscussie lijkt het meeste effect te hebben op jongeren van 18 tot 29 jaar, en de leeftijdscategorie tot 44 jaar. "Dat is niet gek, gezien deze groep vaak jonge kinderen heeft", aldus Willem Nout van Kortingscode.nl.  

Onder jongeren tot dertig jaar overweegt 12 procent geen sinterklaascadeaus met Zwarte Piet erop meer te kopen. Zestigplussers storen zich hier minder aan. "Wellicht omdat deze groep zich meer vasthoudt aan tradities, of omdat zij zelf geen kleine kinderen meer hebben", denkt Nout. 

Video: Het ontstaan van Zwarte Piet

Animatie: in60seconds.nl

Boycot

Vorig jaar nog kregen onder meer Hema en Albert Heijn te maken met boze klanten, toen zij besloten Zwarte Piet te mijden in de schappen. "Nu lijkt de toon van de discussie echter te zijn veranderd”, zo schetst Nout. Bijna 20 procent van de Nederlanders - en 30 procent van de jongeren - vindt het goed als winkels rekening houden met de zwartepietendiscussie en hun producten hierop aanpassen.

Nout: "Steeds meer grote ketens zie je hierop reageren. Denk bijvoorbeeld aan de gouden Bijenkorfpiet of het weglaten van stereotype eigenschappen van Zwarte Piet."