Er wordt dit jaar naar verwachting zo'n 12,8 miljard euro uitgegeven aan de feestdagen. Het aantal online aankopen groeit ook dit jaar weer.

Dit blijkt donderdag uit onderzoek van Actiepagina.nl.

Nederlanders besteden de laatste zes weken van dit jaar zo'n 1,5 miljard euro online, dat is 14,4 procent meer dan vorig jaar. Hiervan komt 400 miljoen euro van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Vorig jaar was dit nog ruim een derde (32 procent) minder.

Verwacht wordt dat het percentage online aankopen via een mobiel apparaat van 23,3 procent vorig jaar naar 27 procent dit jaar zal stijgen. Ruim de helft (56 procent) van die mobiele aankopen worden via smartphone gedaan. Aankopen via tablets worden steeds populairder, daar wordt een stijging van 63 procent verwacht.

"Steeds meer consumenten weten de weg naar online winkels te vinden", zegt Iwan Mouton bij Actiepagina.nl. "Ze zien daardoor ook welke voordelen dit kan bieden, zoals reviews, het vergelijken van producten en online aanbiedingen."