59 procent van de Nederlanders voelt er echter helemaal niets voor om de sociale media-accounts van overleden familie of vrienden te beheren, 

Tegelijkertijd wil 63 procent wel dat hun nabestaanden bepalen wat er met hun online profielen gebeurt, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder duizend Nederlanders, in opdracht van uitvaartverzekeraar Nuvema. 

Bij hetzelfde onderzoek in 2013 gaf nog 31 procent aan dat zijn of haar nabestaanden moesten bepalen wat er met hun accounts moet gebeuren.

Ruim een derde (35 procent) van de respondenten is van plan zelf de laatste digitale wensen uit te voeren. 2 procent wil dat overlaten aan een organisatie. 

Digitaal nalatenschap

Het is op veel sociale media mogelijk om na het overlijden van een profiel een online gedenkplaats te maken. Slechts 5 procent van de ondervraagden heeft daar interesse in. 8 procent wil alles online laten staan, de meeste mensen laten die keuze over aan de nabestaanden (45 procent) of hebben het liefst dat alles wordt verwijderd (42 procent).

Uit het onderzoek blijkt verder 83 procent van de Nederlanders niets heeft geregeld op het gebied van haar of zijn 'digitale erfenis'. 8 procent heeft de wachtwoorden opgeslagen voor de nabestaanden, hetzelfde percentage heeft wel eens over het digitale nalatenschap gesproken. Slechts een procent van de ondervraagden heeft een organisatie ingeschakeld om dit te regelen. 

Bijna de helft (47 procent) van de ondervraagden zegt wel eens een 'spookaccount' - een account van een overleden persoon - te hebben gezien.