Bijna een derde van de Nederlanders kan zich niet voorstellen ooit online boodschappen te doen. 

Dat blijkt uit een onderzoek van Actiepagina.nl onder duizend consumenten. 

Vooral 50-plussers laten weten weinig interesse te hebben in het online bestellen van boodschappen. Ruim een kwart van de respondenten die jonger zijn dan 30 jaar, verwacht nooit online boodschappen te doen.

De helft van de mensen die voorlopig hun boodschappen in de supermarkt blijven doen, doet dit omdat ze dan zelf hun producten kunnen uitzoeken op bijvoorbeeld houdbaarheidsdatum of het meest verse product. Ook vindt 38 procent naar de winkel gaan gewoon een stuk leuker en socialer.

Daarnaast bedenkt 29 procent pas kort van te voren wat ze willen eten en weten ze pas in de supermarkt welke producten ze nodig hebben.

Voordeel

Het onderzoek toont ook aan dat op dit moment 6,4 procent van de Nederlanders regelmatig boodschappen online doet. Gezinnen met jonge kinderen maken het meeste gebruik van deze mogelijkheid. Ruim een vijfde van de Nederlanders heeft wel eens online boodschappen gedaan, maar doet dit niet op regelmatige basis.

Het grootste voordeel van online boodschappen doen is het minder hoeven sjouwen, vindt twee derde van de ondervraagden. Daarnaast worden ook tijdbesparing (63 procent) en gemak (62 procent) genoemd.

Net iets meer dan de helft van de mensen die regelmatig of af en toe online boodschappen kopen, zegt online minder verleid te worden tot het doen van impulsaankopen in vergelijking met het winkelen in de supermarkt.