Een derde van de Nederlandse werknemers heeft een speciale garderobe voor op de werkvloer.

Dat blijkt uit onderzoek van Censuswide, in opdracht van Linkedin, onder 1000 fulltime werknemers van 18 jaar en ouder.  

De juiste kleding zorgt volgens de deelnemers voor een gevoel van professionaliteit. Dat geldt vaker voor vrouwen (34 procent) dan voor mannen (21 procent).

Bijna een kwart van de vrouwen (22 procent) doet er net zo lang over om zich klaar te maken voor een werkdag als voor een avond uitgaan. Bij mannen ligt dit met 16 procent lager.

Jonge professionals, tussen 18 en 24 jaar oud, gaan nog een stap verder in een poging om goed over te komen. Van die groep zegt 20 procent een nieuwe garderobe aan te schaffen als ze bij een nieuwe baan beginnen.

Uitstraling

Ook online wordt er, vooral door jongeren, veel aandacht besteed aan hun uitstraling op Linkedin. Een kwart past zijn of haar profielfoto regelmatig aan. Dit zorgt er volgens hen voor dat hun online en offline uitstraling overeenkomt.

Vier op de tien jongeren beoordeelt mensen op basis van de profielfoto, twee op de tien zegt op de site de foto van de persoon waar ze een afspraak mee hebben te bekijken.