Kleuters die regelmatig worden voorgelezen door hun ouders vertonen meer activiteit in de hersengebieden die taal verwerken wanneer zij een verhaal te horen krijgen. 

Dit kan betekenen dat voorlezen het kleuterbrein helpt klaarstomen voor taalverwerking en zelfstandig lezen.

Dat blijkt uit onderzoek van kinderartsen en neurowetenschappers van het Cincinnati Children's Hospital in de VS. Zij presenteren hun onderzoek zaterdag op het congres van de Amerikaanse Academie van Kinderartsen in San Diego. 

"Wij zijn enthousiast om voor het eerst te kunnen tonen dat blootstelling aan lezen tijdens de belangrijke ontwikkelingsfases voor de kleuterschool een betekenisvolle, meetbare impact heeft op hoe het kinderbrein verhalen verwerkt,' aldus kinderarts John Hutton, die meewerkte aan het onderzoek.

Koptelefoon

Om te achterhalen of voorlezen de hersenontwikkeling beïnvloedt, onderzochten de artsen negentien gezonde kinderen van 3 tot 5 jaar oud. De ouders of verzorgers van de kinderen vulden een vragenlijst in over de interacties die ze met hen hadden, zoals voorlezen, spelen, oefenen met tellen en puzzelen.

Vervolgens analyseerden de onderzoekers hersenactiviteit in de taalgebieden bij de kleuters terwijl die in de hersenscanner via een koptelefoon naar een verhaaltje luisterden.  

Deelgebieden

Van alle vormen van interactie tussen ouder en kind bleek alleen voorleesfrequentie sterk geassocieerd met activiteit in de taalgebieden.

De associatie was het sterkst in twee deelgebieden. Het deel dat betrokken is bij het bepalen van betekenis en dat van belang is bij leren praten en lezen, en het gebied dat betrokken is bij het vormen van een mentaal plaatje bij de tekst.

De onderzoekers hopen dat hun werk bijdraagt aan het identificeren en helpen van kinderen met een leesachterstand.