AMSTERDAM – Het aantal mensen met de term ‘social media’ in hun functietitel is het afgelopen jaar explosief gestegen; met 44 procent gestegen.

Dat blijkt uit onderzoek van social media bureau KREM, gehouden onder functieprofielen op LinkedIn.

In oktober 2011 werd de term 'social media' gevonden in 2000 functietitels van Nederlandse LinkedIn gebruikers. 5 maanden later blijkt dit aantal met 44 procent gestegen. “Bijna 2900 mensen houdt zich momenteel bezig met social media, waarvan iets minder dan de helft (45 procent) op full-time basis”, aldus KREM.

Bij iets meer dan de helft (52 procent) van de organisaties voeren de vaste medewerkers de social media activiteiten uit. In zo’n 31 procent van de gevallen is de social media marketeer werkzaam bij bureaus en in bij 17 procent wordt dit gedaan door een ZZP’er.

Behoefte aan kennis

Bij steeds meer organisaties bestaat de behoefte aan meer kennis en expertise op social media gebied. Bij de overige 55 procent van de organisaties in Nederland worden social media taken naast andere werkzaamheden uitgevoerd.

Deze organisaties laten social media activiteiten voor het grootste gedeelte uitvoeren door de communicatie- (14,3 procent) en marketingafdeling (12 procent). Opvallend is dat social media als nevenactiviteit relatief veel voorkomt bij goede doelen. Dit zijn vaak vrijwilligers.