AMSTERDAM – Medewerkers die zich in hun werk beter ondersteund voelen, leveren meer inzet en dragen daarmee bij aan de prestaties van hun team en de organisatie.

Dit betekent dat het loont om te investeren in ondersteuning van medewerkers. Daarvan plukken zowel medewerkers als organisatie de vruchten: meer werktevredenheid en betere prestaties.

Dat concludeert Eva Knies die op 4 april promoveert aan de Universiteit Utrecht. Zij deed onderzoek onder ruim 350 leidinggevenden en 3300 medewerkers van een grote organisatie in de financiële dienstverlening.
 
“Leidinggevenden spelen door middel van hun peoplemanagement-activiteiten een belangrijke rol in de totstandkoming van de ondersteuning aan medewerkers”, stelt Knies.

Het onderzoek van Knies laat zien dat medewerkers die zich door de leidinggevende ondersteund voelen, meer bekwaam en gemotiveerd zijn om hun werk te doen en ook meer mogelijkheden ervaren om goed te presteren. “Medewerkers die beter kunnen, willen en mogen presteren, leveren als gevolg daarvan meer inzet in hun werk.”