AMSTERDAM – Werknemers en ondernemers die ‘in flow’ raken, zijn gelukkiger en doen hun werk moeiteloos. Psycholoog en psychotherapeut Marlies Terstegge schreef het boek ‘Geef flow aan je leven’. Drie vragen aan de auteur.

Waarom dit boek?

"De flowtheorie is een simpel, maar werkzaam concept. Het is onderdeel van de positieve psychologie, een nieuwe stroming in de psychologie. Door dit boek wil ik mensen bekendmaken met het verschijnsel 'flow', zodat ze dat bij zichzelf kunnen ontwikkelen. In mijn praktijk zie ik veel mensen die nooit flow hebben en maar zelden iets doen wat echt bij hen past. Ze kennen dat flow-gevoel alleen nog van vroeger."

"Mensen vragen zich vaak niet af wat hen bijzonder en uniek maakt, maar zijn te druk met zich aanpassen aan anderen. Ze duiken zomaar ergens in. Maar als je alleen dingen doet die toevallig op je afkomen, raak je steeds meer verwijderd van jezelf. Je gevoel en intuïtie raken verder op de achtergrond. Dat is zonde. Ik zie dat mensen zich veel gelukkiger voelen op het moment dat ze wél iets gaan doen wat bij hen hoort en waar ze hun talenten kunnen gebruiken."

Hoe raak je in een flow in je werk?

"Als je in een flow zit, kom je in een positieve spiraal terecht. Dingen gaan moeiteloos en je haalt voldoening uit wat je doet. Werk voelt dan niet meer als werk. Het is een gevolg van de keuzes die je maakt en accenten die je legt. Daarvoor heb je zelfkennis nodig. Maar weinig mensen hebben een echte roeping. Als je geen roeping hebt, moet je eerst uitzoeken waarin jij het meest tot je recht komt. Dat doe ik in mijn praktijk en in het boek aan de hand van vragenlijsten: waar laat jij je door inspireren? Waar liggen jouw kwaliteiten? Wat zijn je waarden?"

"Het betekent niet dat mensen zonder flow in hun werk meteen een andere baan moeten zoeken. Je kunt ook flow hebben in je vrije tijd, bijvoorbeeld in een hobby, sport of vrijwilligerswerk. Dat gevoel neem je vervolgens mee naar je werk. Ook zie ik in mijn praktijk dat mensen door een andere betekenis aan hun werk te geven, het anders gaan beleven. Hetzelfde werk geeft ineens wel voldoening op het moment dat je het kunt vormgeven in een soort missie."

"Er is bijvoorbeeld een onderzoek gedaan onder schoonmakers in ziekenhuizen. De meeste schoonmakers halen weinig voldoening uit hun werk en doen het voor het geld. Maar er zijn ook schoonmakers die vanuit een missie werken en denken: schone kamers zijn belangrijk voor patiënten, want dan worden ze eerder beter en daarom is mijn werk van belang voor de maatschappij. Die schoonmakers blijken wél voldoening uit hun werk te halen."

Wat levert flow op voor werknemers, werkgevers en ondernemers?

"Mensen die veel flow hebben, voelen zich evident gelukkiger. Die werknemers en ondernemers zijn meer betrokken en willen zich meer inzetten voor het bedrijf. Daarnaast hebben ze een positieve uitstraling die ze overbrengen op hun werknemers of collega’s. Tot slot is het in diverse onderzoeken aangetoond dat gelukkige werknemers gezonder zijn en daarmee dus productiever."