AMSTERDAM - Werkgevers beknibbelen dit jaar nauwelijks op kerstpakketten. De meeste ondernemers die kerstpakketten geven, besteden ongeveer hetzelfde bedrag als vorig jaar; slechts 10 procent geeft minder uit.

Het traditionele kerstpakket (35,8 procent) is nog steeds favoriet, gevolgd door flessen wijn/champagne (21,3 procent).

Dat blijkt uit onderzoek van DHL en BusinessCompleet.nl onder 892 respondenten, grotendeels werkzaam in de zakelijke dienstverlening. Het overgrote deel van de ondervraagden is directeur-grootaandeelhouder (DGA) of ZZP'er.

Prijs

De meeste kerstpakketten (75 procent) kosten tot 40 euro. Vrouwen scoren iets hoger in de categorie cadeaus tot 10 euro, mannen kopen wat vaker cadeaus boven de 50 euro. De dure cadeaus maken 10 procent van het totaal aantal kerstcadeaus uit.

De branche die het meest een kerstpakket verstuurt is de publieke sector (66,7 procent), de industrie het minst (40 procent)

Ondernemers

Het geven van een kerstpakket blijkt niet standaard bij ondernemers. Slechts een kwart (25,7 procent) van de respondenten geeft elk jaar een kerstpakket (deze uitkomst is wel geflatteerd, omdat er veel ZZP'ers ondervraagd zijn).

Van de ondernemers die een kerstpakket geven, geeft bijna de helft van de respondenten een kerstpakket aan personeel én klanten, 21 procent alleen aan klanten (vanwege de binding met klanten) en 29 procent alleen aan personeel. De meeste ondernemers vinden het geven van een kerstpakket (erg) belangrijk.

Ondanks hardnekkige geluiden dat er nogal veel wordt geklaagd door personeel over de inhoud van het pakket, waardeert bijna 90 procent van het personeel het gebaar.

Last minute

Het aantal ondernemers dat op het laatste moment kerstpakketten aanschaft, is relatief groot. 20 procent koopt op het laatste moment, iets meer dan de helft (52,5) ergens in het najaar. De helft van de kerstpakketten wordt aangeschaft bij de winkel/groothandel, gevolgd door bestellingen op internet (13,2 procent). Vrouwen bestellen pakketten vaker via websites dan mannen; 22,7 procent tegen 13,1 procent.

Ondernemers geven het pakket graag zelf: 37 procent laat de pakketten op kantoor bezorgen en overhandigt ze aan het personeel, een derde brengt ze ook persoonlijk naar de klanten.