UTRECHT - Op tientallen drukke verkeerspleinen en treinstations moedigen in roze badjassen gehulde 'Nieuwe Werkers' de reizigers maandag aan om hun werkdag beter in een badjas te beginnen in plaats van in de spits.

De actie is het ludieke begin van de Week van Het Nieuwe Werken, die loopt van 7 tot en met 13 november, een initiatief van Natuur & Milieu en het Platform Slim Werken Slim Reizen.

De actievoerders willen laten zien dat je kunt brainstormen in je badjas, bellen in je badjas, e-mailen in je badjas, stukken schrijven in je badjas en verkopen in je badjas.

Na de spits reizen vijf van hen als 'mobiliteitsmakelaars' per openbaar vervoer naar Utrecht waar ze nog een uurtje flexwerken.

Balans

De Week van Het Nieuwe Werken vraagt aandacht voor flexibele werktijden en werkplekken. ''Dat is goed voor mensen voor een betere balans tussen werk en privé, maar ook voor bedrijven (minder kosten en meer productiviteit) en voor het milieu (minder files en CO2-uitstoot)'', aldus de initiatiefnemers.