
Nederlanders minder vaak erop uit
De uitgaven aan vrijetijdsactiviteiten daalden nog harder; met 7 procent tot bijna 44 miljard euro. Dat blijkt uit het maandag gepubliceerde ContinuVrijeTijdsOnderzoek (CVTO) van NBTC-NIPO.
De onderzoekers wijten de teruggang aan de economische crisis. ''Maar ook het gebruik van nieuwe media binnenshuis lijkt aan deze daling bij te dragen'', waarbij sociale netwerken en games specifiek worden genoemd.
Als we iets buitenshuis ondernemen, is dat in de meeste gevallen (25 procent) een activiteit in de buitenlucht, waarbij vooral fietsen en wandelen geliefd zijn. Nederlanders besteden evenveel vrije uren aan sporten als aan 'funshoppen' (16 procent).
Uitgaan
Ongeveer een achtste van de tijd gaat naar hobby's of het verenigingsleven, dat is iets meer dan naar uitgaan (11 procent). Bezoek aan een attractiepark staat op een zesde plaats, gevolgd door waterrecreatie en sporten, cultuur, evenementen en kijken naar sport.