AMSTERDAM - Werkgevers en ZZP’ers wachten bij ziekteverzuim vaak onnodig zorgcoördinatie af. Door zelf in actie te komen kunnen ze meestal sneller geholpen worden.

Dat blijkt uit onderzoek dat TNO samen met de Universiteit van Maastricht en Plexus deed naar het falen van de gezondheidszorg in de zorgbehoefte van werkenden.

Veel mensen moeten nog kennis maken met het begrip ‘zorgbemiddeling’. “Dat betekent dat een doorverwijzing en het afstemmen van de zorg bij de verschillende hulpverleners door de verzekeraar gedaan kan worden. Ook het zoeken naar een ziekenhuis of behandelcentrum met een hele korte wachtlijst”, legt Paulien Bongers van TNO uit.

Twee miljard aan verzuimkosten

Uit het onderzoek blijkt dat 21 procent van het verzuim vermijdbaar is. Het zou werkgevers zeker twee miljard euro aan verzuimkosten schelen als efficiëntheid verbeterd wordt in de zorg.

Verwijzingen naar de juiste zorgverlener duurt vaak te lang, er wordt niet goed samengewerkt door de verschillende zorginstellingen en mensen moeten vaak onnodig wachten. “Ze moeten niet bij een ziekenhuis in de buurt terecht komen, maar bij een ziekenhuis waar ze zorg het snelste kunnen leveren”, aldus Bongers.

Oplossing

De oplossing volgens TNO: huisartsen en werkgevers moeten mensen beter informeren over de mogelijkheden, zorginstellingen moeten beter coördineren en tot slot zou de overheid ervoor moeten zorgen dat ministeries beter gaan samenwerken.

Video