AMSTERDAM - Google wordt voor het derde achtereenvolgende jaar gezien als de meest aantrekkelijke werkgever onder zowel economische als technische studenten wereldwijd.

Dat blijkt uit onderzoek van Universum, een Zweeds Employer Branding adviesbureau. Zij stelden twee indexen op, gebaseerd op de carrière voorkeuren van meer dan 160.000 studenten met enerzijds een economische en anderzijds een technische achtergrond in de 12 grootste economieën ter wereld.

Ook werkgevers van Nederlandse bodem zijn vertegenwoordigd in deze indexen; met drie Nederlandse werkgevers staat ons land op een derde plek van meest vertegenwoordigde landen.

Ondanks een goede vertegenwoordiging van Nederlandse werkgevers in de ranglijsten zijn ze minder aantrekkelijk dan in 2010. KPMG, met het hoofdkantoor in Nederland, bezit net als in 2010 een tweede plaats. Hoewel Philips en Heineken als werkgever dit jaar onder Nederlandse studenten nog even populair waren als voorgaande jaren, zien we hier internationaal een terugval.

Onderstaande grafiek laat zien hoeveel bedrijven er per land in de top-50 van meest aantrekkelijke werkgevers staan. Ook laat het zien hoeveel plekken de bedrijven gezamelijk zijn gezakt of gestegen ten opzichte van vorig jaar.

De gegevens zijn afkomstig van Universum. - (c)NU.nl/Jelle Kamsma

Talent

"De kracht van het Nederlandse bedrijfsleven is niet alleen zichtbaar in de wereldmarkt, maar ook als het gaat om het aantrekken van internationaal talent", aldus Thijs Wesselink van Universum.

"Sterker nog, ik durf te zeggen dat het Nederlandse concurrentievermogen een combinatie is van hoog opgeleid talent, sterk management en de focus op kwaliteit. Interessant ook gezien het feit dat Nederland geen deel uitmaakt van de 12 grootste economieën ter wereld - een teken dat het niet nodig is om een grote binnenlandse markt te hebben om internationale topbedrijven op te bouwen. Daarnaast bewijst deze sterke vertegenwoordiging dat de 160.000 deelnemende talenten uit die 12 landen erg graag voor een Nederlandse firma willen werken."

Werk en privé


Voor zowel technische als economische studenten is een goede balans tussen werk en privé de meest aantrekkelijke eigenschap dat een werkgever kan aanbieden.

"Er is sprake van een generatie kloof - terwijl de babyboomers en X de generatie sterk waren gericht op de ontwikkeling van hun loopbaan, is de Y generatie op zoek naar een meer evenwichtig bestaan", stelt Wesselink.

Creatieve werkomgeving

Economische studenten blijken tevens op zoek naar werkgevers die een creatieve en dynamische werkomgeving aanbieden. Daarnaast is het aanbod van een vaste baan belangrijk voor hen.

Technische studenten vinden professionele begeleiding en de eigen ontwikkeling belangrijk bij een ideale werkgever. Daarnaast zijn goede vooruitzichten voor een hoog toekomstig salaris belangrijk voor hen.