AMSTERDAM - Stichting ZZP Nederland start maandag met een arbocampagne van drie maanden voor zzp’ers in de bouw.

De campagne draagt het motto ‘Word wakker, laat je niet verrassen door risico’s’. Voorzitter Maarten Post van de stichting: “Wij maken ons grote zorgen over de arbeidsomstandigheden en veiligheid van zelfstandige bouwvakkers.”

 

 

De campagne informeert zzp’ers over de arbo- en veiligheidsrisico’s die zij dagelijks lopen. De ervaringen van zzp'ers die eerder slachtoffer werden van een ongeval tijdens het werk  staan opgetekend in de campagnekrant en op de campagnewebsite. Op die website kunnen zzp’ers in de bouw ook in een enquête hun ervaringen kwijt.

 

Onderdeel van de campagne is een serie bezoeken op bouwlocaties in het land. Er wordt vooral aandacht gegeven aan preventie, maar ook de inkomensgevolgen van een bedrijfsongeval voor een gemiddelde zzp’er komen aan bod. Want van deze doelgroep is bekend dat ruim de helft onvoldoende verzekerd is tegen arborisico’s en ongevallen.

Minister Kamp

Stichting ZZP Nederland ondersteunt dan ook het SER-advies, waarin minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt opgeroepen om de arboregels ook van toepassing te verklaren op zelfstandigen. Vooral omdat meer dan 30 procent van de bouwwerkzaamheden door zzp’ers wordt uitgevoerd.

Bewustwording

 

Maarten Post van stichting ZZP Nederland vindt dat regelgeving niet afdoende is. "Wij willen met de campagne bereiken, dat individuele bouwvakkers zich meer bewust worden van de risico’s. Dat ze – los van wetten en regels - zo snugger durven te zijn om hun werk veilig uit te oefenen. Dat vereist een ‘Word wakker’-moment. A wake up call, noemen ze dat over de grens.”