AMSTERDAM – Het Company Pride Platform heeft zaterdag tijdens de Canal Parade in Amsterdam aandacht gevraagd voor een homvriendelijke werkvloer met de slogan ‘I can be myself @work’.

Dit werd gedaan als aanklacht tegen het feit dat ruim 30 procent van de Nederlandse lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders (LGBT) niet uit de kast durven te komen op de werkvloer.

Uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planburau, de Commissie Gelijke Behandeling net het COC, blijkt dat in Nederland een derde van de LGBT-werknemers niet voor zijn of haar geaardheid uitkomt. Wie dat wel doet krijgt vraag te maken met negatief gedrag en opmerkingen van collega’s.

Europa

In andere Europese landen is deze situatie nog ernstiger. 68 procent van de inwoners van de EU dat je op je werk niet open kunt zijn over je geaardheid, zo blijkt uit onderzoek. Werknemers die ‘in de kast zitten’ worden belemmers in hun functioneren, ontplooien zich minder goed en hebben vaker last van stress wat leidt tot verminderde productiviteit (10 tot 20 procent).

Declaratie van Amsterdam

Het Company Pride Platform heeft daarom de Declaratie van Amsterdam (pdf) gelanceerd. Een plan met 10 actiepunten moet leiden tot een meetbaar betere homovriendelijke werkomgeving. Een van die actiepunten is het stimuleren van de zichtbaarheid van de LGBT-werknemers.

Daarnaast wordt ernaar gestreefd dat bedrijven in hun jaarverslag melding gaan maken van de ontwikkelingen voor LGBT-medewerkers.

Steun

Het komende halfjaar zet het Company Pride Platform zich in om steun te krijgen voor dit plan bij werkgevers, vakbonden en overheid. Verschillende grote bedrijven hebben al aangegeven de Declaration op 11 november te zullen ondertekenen, waaronder Cisco, een bedrijf gespecialiseerd in netwerkoplossingen.

Cisco

Cisco-directeur Coks Stoffer was zaterdag zichtbaar aanwezig tijdens de botenparade. Een homovriendelijke werkomgeving is volgens hem niet alleen in het belang van de werknemers maar ook van het bedrijf.

“Als je ieder talent wat er in de markt is zou willen aanspreken, en je staat bekend als bedrijf dat je diversiteit niet alleen als woord maar ook als organisatie beleeft, dat raakt mensen om daar wel of niet te komen werken", aldus Stoffer.