AMSTERDAM - Slechts 43 procent van de Europese werknemers zou hun bedrijf aanbevelen als werkgever. Dat blijkt uit onderzoek van StepStone.

Het onderzoek werd uitgevoerd in acht Europese landen: België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden. 823 organisaties en 5929 werknemers namen deel aan het onderzoek.

Hoewel 95 procent van de bedrijven denkt dat hun werknemers hen zouden aanbevelen bij vrienden en familie, zegt maar 43 procent van de werknemers dat effectief te willen doen.

Aantrekkelijkheid

Dit verschil wordt bevestigd door de aantrekkelijkheidscore die werkgevers en werknemers geven. Bedrijven hebben een vrij aantrekkelijk zelfbeeld (6,5 op 10), terwijl werknemers hun werkgever slechts als matig aantrekkelijk zien (5,8 op 10).

De reputatie van een werkgever nagaan bij vrienden en familie blijkt populair: 69 procent van werkzoekenden zou dit doen.

Werkgeversimago

“Aangezien werknemers het fundament zijn van een succesvolle organisatie, doen bedrijven er goed aan om het standpunt van hun medewerkers meer te integreren in hun beleid,” aldus Piet Derriks van StepStone Nederland.

“Medewerkers waarnaar geluisterd wordt, hebben meer plezier in hun werk en zullen zich meer inspannen om goede resultaten te halen voor de organisatie. Daarnaast zal een tevreden medewerker als ambassadeur optreden naar klanten en toekomstige werknemers. Daarom is het essentieel dat een bedrijf een werkgeversimago ontwikkelt dat aan de verwachtingen van de werknemers voldoet.”