AMSTERDAM - Het zelfstandig ondernemerschap is de jonge generatie interim managers op het lijf geschreven. De oudere generatie worstelt daarentegen met het bestaan als zzp’er.

Dit concluderen Atos Interim Management en Nyenrode Business Universiteit in de jaarlijkse Interim Index, een onderzoek naar flexibilisering van arbeid in Nederland onder ruim 630 interim managers.

Jonge interim managers werken vaker in opdracht, maken veel gebruik van sociale media, hebben meer nevenactiviteiten en investeren in hun loopbaanontwikkeling, zo wordt er gesteld. Dit alles leidt tot een grotere tevredenheid over het bestaan als zelfstandig ondernemer.

Oudere generatie

Het tegendeel geldt voor oudere interim managers. Naarmate de leeftijd stijgt, volgen zij minder vaak een opleiding en staat deze ook minder in relatie tot hun vakgebied. Met als resultaat dat hun concurrentiepositie verzwakt en een vast dienstverband als enige mogelijkheid overblijft, blijkt uit de Interim Index.

Vaste dienst

“Het lijkt erop dat interim management en zelfstandig ondernemerschap meer zijn weggelegd voor de jongere en middengeneraties dan voor oudere interim managers. Alles wijst erop dat de oudere generatie moeite heeft met het bestaan als zelfstandig ondernemer. Terugkeer naar een positie in vaste dienst lijkt voor hen de meest reële optie”, aldus Piet Hein de Sonnaville van Atos Interim Management.

Drijfveren

In Nederland zijn tussen 15.000 en 20.000 interim managers werkzaam. Bijna 7 op de 10 interim managers - met name die personen die werkzaam zijn voor de overheid - zeggen dat zij liever zelfstandig ondernemer zijn dan dat zij een functie in loondienst hebben.

Hun belangrijkste drijfveren zijn vrijheid, flexibiliteit, autonomie en de mogelijkheid om talenten te benutten. Arbeidsvoorwaarden - zoals de beloning of de balans tussen werk en privé - blijken minder belangrijk.

Netwerk

Bij het verwerven van nieuwe opdrachten is het ‘eigen netwerk’ voor interim managers nog steeds het belangrijkste kanaal, gevolgd door ‘het bureau’. Opvallend is de kleine rol van online databanken. Ook fysieke netwerken - zoals Rotary en Lions, maar ook vrienden en familie - spelen nauwelijks een rol.

Social media

Social media zijn daarentegen sterk in opkomst. Vooral LinkedIn is populair bij het vinden van nieuwe klus. Gemiddeld hebben respondenten ongeveer 300 relaties binnen LinkedIn. Twitter slaat veel minder goed aan: slechts 11 procent geeft aan dit medium te gebruiken.

Bijna 22 procent geeft aan in social media geen heil te zien om nieuwe opdrachten te verwerven.