Werknemer werkt steeds meer in privétijd

AMSTERDAM – Bijna 80 procent van de Nederlandse werknemers checkt buiten werktijd om zakelijke e-mail en reageert op zakelijke berichten via social media.

Dit komt mede door de opkomst van social media als zakelijke tool, smartphones met mailtoepassingen en door Het Nieuwe Werken. Dat blijkt uit onderzoek van Unique onder ruim 4000 respondenten.

Eerder bleek uit verschillende onderzoeken dat steeds meer privézaken tijdens werktijd afgehandeld worden doordat men bijvoorbeeld te maken heeft met openingstijden van helpdesks. De compensatie hiervoor in privétijd bleef echter vaak achter. Nu blijkt wel dat een hoog percentage werknemers het geen probleem vindt buiten werktijd de zakelijke mail en social media bij te houden.

Flexibiliteit

“Het nieuwe werken introduceert een andere manier van werken, waarbij veel flexibiliteit nodig is", aldus Gurth Severien van Unique. "Niet voor iedereen is deze omschakeling even makkelijk. Het is goed om te zien dat werknemers hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Het ‘geven en nemen’ van werktijd is meer in balans gebracht en werknemers pakken het bijhouden van zakelijke en privémail op ieder tijdstip op.”

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie