AMSTERDAM – Nederlandse ceo’s maken weinig gebruik van sociale media. Van de bestuursvoorzitters van AEX- en AMX-bedrijven heeft slechts 28 procent een account bij LinkedIn, Facebook, Hyves of Twitter. Dat blijkt uit onderzoek van MarketingMonday.

LinkedIn komt er het best vanaf, hier maakt 26 procent van de bestuursvoorzitters gebruik van. Zes procent bevindt zich op Facebook, een procent op Hyves en eveneens een procent op Twitter.

Alleen Chris Ouwinga van softwarebedrijf Unit4 maakt gebruik van een Hyves-account, terwijl  Corio-topman Gerard Groener de enige is die via Twitter communiceert. Zijn account is echter gesloten.

Nederlandse ceo’s blijken wel ‘socialer’ te zijn dan hun Amerikaanse collega’s. Vooral LinkedIn wordt hier meer gebruikt dan in de Verenigde Staten, waar slechts acht procent van de bestuursvoorzitters een account heeft bij de zakelijke netwerksite. Zeven procent van de Amerikaanse ceo’s is actief op Facebook en twee procent op Twitter.

Tijdgebrek

Een voorname reden om niet actief te zijn op sociale media is een gebrek aan tijd. Daarnaast worden sociale media vooral door jongere mensen gebruikt, terwijl ceo’s gemiddeld ouder dan vijftig zijn.

Daar komt nog bij dat beursgenoteerde ondernemingen op het gebied van communicatie aan strikte regels gebonden zijn en hebben ceo's te kampen met ‘angst voor het onbekende’.

Volgens de onderzoekers zou het gebruik van sociale media een ceo toegankelijker en persoonlijker kunnen maken. Bovendien kan het de kloof tussen directie en werknemers verkleinen en een positieve invloed uitoefenen op de relatie met de aandeelhouders.