AMSTERDAM - Zeventien procent van de Nederlandse beroepsbevolking die in 2010 aan een (nieuwe) baan is begonnen, heeft deze gevonden via bekenden en/of het eigen netwerk.

Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (pdf) van Intelligence Group onder 3911 baanwisselaars in 2010.

In 2009 zei nog één op de vijf werknemers in Nederland een (nieuwe) baan gevonden te hebben via bekenden/netwerk.

Uitzendbureau

Een baan vinden via het eigen netwerk wordt gevolgd door het uitzendbureau (11 procent), open solliciteren (10 procent) en de vacaturesite (10 procent).

Minder effectief

Minder effectieve kanalen voor het vinden van een baan blijken uit dit onderzoek onder andere  het UWV WERKbedrijf (4 procent), het werving- en selectie bureau (3 procent) en het re-integratiebureau (1 procent).

Slechts één procent van de baanwisselaars heeft in 2010 een baan via social media gevonden. Andere grote dalers van 2010 zijn headhunters en advertenties in de winkel.

Krant

Voor één op de twintig baanveranderaars is de krant en/of het dagblad succesvol gebleken. Dit succes geldt echter niet meer voor vakbladen en tijdschriften, bedrijfspresentaties en/of open dagen, de Gouden Gids en teletekst.