AMSTERDAM - Zzp'ers hebben in 2010 gemiddeld maar de helft (54 procent) van hun beschikbare tijd declarabel besteed. Dat blijkt uit onderzoek onder het Ondernemerspanel van de Kamer van Koophandel.

De helft van de ondervraagde zzp'ers geeft aan vorig jaar minder opdrachten te hebben gehad dan wenselijk. Met name in de informatie- en communicatiebranche was dit het geval (54 procent).

In 2010 hebben zzp'ers gemiddeld voor 21 opdrachtgevers gewerkt. In de dienstensector had de zzp'er gemiddeld 11 opdrachtgevers. Bij 38 procent van de opdrachten ging het om een nieuwe opdrachtgever.

Netwerken

De helft van de zzp'ers bundelt de krachten met andere zzp'ers om meer en/of grotere opdrachten binnen te halen. Dat gebeurt het meest in de vorm van een (informeel) netwerk van zzp'ers.

Bijna 80 procent van de respondenten zegt dat hij wordt ingehuurd om zijn specialistische kennis en ervaring. Hoe langer de zzp'er actief is, hoe sterker dit geldt.