AMSTERDAM – Bijna een kwart van de werknemers (22 procent) gebruikt steeds vaker alleen nog maar sociale media, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter, om vacatures te zoeken.

Dat blijkt uit de Randstad Werkmonitor, een onderzoek uitgevoerd door Blauw Research onder 810 werkende Nederlanders.

Met name laagopgeleiden gebruiken bij het zoeken van een baan alleen nog sociale media (31 procent).

Informatie

Sociale media worden ook gebruikt om informatie te zoeken over een toekomstige werkgever. Mensen doen dit vooral als voorbereiding op een sollicitatie (40 procent).

Toch blijken veel werknemers (59 procent) de informatie over werkgevers op sociale media te wantrouwen.

Interne communicatie

Twitter krijgt daarnaast een prominentere rol op de werkvloer. Mensen gebruiken een tweet steeds vaker in plaats van een e-mail om collega’s op de hoogte te houden (15 procent).

Vooral jonge werknemers gebruiken eerder Twitter dan e-mail als intern communicatiemiddel: 24 procent van deze werknemers doet dit.

Profiel

Meer dan de helft van de werknemers in Nederland heeft een profiel op sociale media zoals LinkedIn en Facebook, zo blijkt uit dit onderzoek.

Met name in de dienstverlening maken werknemers veel gebruik van sociale media: 75 procent heeft een profiel en 57 procent daarvan heeft het profiel in de laatste maand bijgewerkt.
 
Ambtenaren blijken minder enthousiast over sociale media. In deze sector hebben medewerkers minder vaak een profiel op Linkedin of Facebook (51 procent). Zij houden deze profielen ook minder bij (31 procent).