AMSTERDAM - Bijna de helft (47 procent) van de werknemers heeft nooit een bedrijfsuitje. Degenen die dit wel hebben, klagen er vaak over. Dat blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder ruim 1000 respondenten.

In totaal klaagt 65 procent van de werknemers, zo blijkt uit het onderzoek. Ontevredenheid wordt met name vooraf geuit, wanneer bekend wordt wat het team of bedrijf tijdens het uitstapje gaat doen (43 procent). 12 procent klaagt na afloop en 10 procent tijdens het uitje zelf.

Bijna 1 op de 3 heeft één keer per jaar een bedrijfsuitje. De meeste werknemers geven de voorkeur aan een sportief uitje (27 procent). Ook een diner (21 procent), een creatieve workshop (13 procent) of een ouderwetse activiteit zoals bowlen (10 procent) worden gewaardeerd,

Een kwart maakt het soort uitje niet uit, als er maar een borrel is.

Goede sfeer

Volgens Mark Borgman van NationaleVacaturebank.nl is het voor het onderlinge contact tussen werknemers goed om regelmatig een uitje te organiseren.

"Wellicht hebben bedrijven door de crisis nog onvoldoende financiële middelen om iets te organiseren. Maar zeker nu de crisis voorbij is, gaan mensen weer jobhoppen. Met onder andere een goede sfeer kun je werknemers langer behouden."