AMSTERDAM - Mensen die rode kleding dragen, hebben bovengemiddeld veel succes bij onderhandelingen. Dat hebben wetenschappers van de Universiteit van Tilburg vastgesteld.

Zowel kopers als verkopers halen aanmerkelijk betere resultaten bij onderhandelingen als ze een rood shirt aanttrekken. Verder stellen mensen in witte kleding hun openingsbod bij een onderhandeling eerder naar beneden bij dan 'rode' onderhandelaars.

Dat meldt onderzoekster Daphne Hachmang van de Universiteit van Tilburg in haar afstudeeronderzoek.

"Waarschijnlijk treedt er een schrikreactie op als mensen worden geconfronteerd met de kleur rood, waardoor ze vervolgens slechter gaan presteren bij onderhandelingen", verklaart Hachmang tegenover Nu.nl.  

Geslacht

Hachmang voerde een experiment uit waarbij 48 mannen en 48 vrouwen onderhandelden over de in- en verkoop van koffie. Om invloed van geslacht te vermijden, onderhandelden vrouwen met vrouwen, en mannen met mannen.

Het enige dat varieerde in het experiment was de kleur van kleding: de proefpersonen droegen ofwel een rood, ofwel een wit t-shirt.

Dat kleur een grote invloed heeft op emoties, gedrag, functioneren en perceptie is al langer bekend. Zo bewees eerder onderzoek dat proefpersonen die voetballers op hun kwaliteiten moeten beoordelen, spelers in het rood beschouwen als betere voetballers dan voetballers in het wit. 

IQ

Ook presteren mensen die voorafgaand aan een IQ-test zijn blootgesteld aan de kleur rood, minder goed dan mensen die bijvoorbeeld de kleur grijs te zien krijgen. Verder is bekend dat mensen terugdeinzen bij het zien van de kleur rood.

Volgens Hachmang kan dit ontwijkgedrag een verklaring zijn voor het succes van rood in onderhandelingen: we vertonen ontwijkgedrag bij het zien van de kleur rood en daardoor conformeren we ons onbewust aan iemand die rood draagt.

Vakantie

"Mensen zouden zich misschien iets bewuster moeten zijn van welke kleding ze aantrekken", aldus Hachmang, "Onderhandelen doe je namelijk bijna elke dag.  Op je werk. Maar ook in je vrije tijd als je bijvoorbeeld met je partner onderhandelt over de vakantiebestemming die je gaat bezoeken."