AMSTERDAM - Bij meer dan 70 procent van Nederlandse organisaties wordt door medewerkers interne social media gebruikt voor het uitwisselen van informatie en het bijhouden van onderlinge netwerken.

Dat blijkt uit de Intranet Monitor 2011, een landelijk onderzoek onder ruim 400 Nederlandse organisaties.

Eén op de drie organisaties maakt hiervoor gebruik van online diensten. Vooral microblogging, bijvoorbeeld via het zakelijke Yammer, blijkt favoriet en is daarmee populairder dan het forum of het weblog.

Chatten, in 2009 nog op de eerste plaats van meest gebruikte interne persoonlijke communicatiemiddelen, wordt nog slechts in 10 procent van de gevallen genoemd.

Zonder medeweten

Opvallend is dat microblogging vaak geheel buiten het bestaande bedrijfsintranet plaatsvindt en vaak zonder medeweten van het management.

Intranet

Bij de meeste organisaties is het intranet het belangrijkste middel voor interne communicatie. Bijna de helft van alle organisaties (48,3 procent) gaat over tot invoering van Het Nieuwe Werken.

Het percentage werknemers dat vanuit huis toegang heeft tot het bedrijfsintranet is flink gestegen; van 56 procent in 2009 naar 70 procent in 2011.