AMSTERDAM - Het nieuwe online platform Whoopaa moet privé en zakelijke communicatie gaan scheiden. Via de gratis website kan men alle bestaande sociale netwerken beheren, maar daarbij wel een tweedeling maken tussen privé en zakelijk. Het initiatief komt van drie jonge Nederlandse ondernemers.

Voor de ontwikkeling van Whoopaa ontvingen de initiatiefnemers een investeringsbedrag van ruim een half miljoen dollar.

Zij verwachten dat er voor het einde van dit jaar 100.000 Whoopaa-gebruikers zijn.

Gescheiden netwerken

“Een baas die via internet kan zien wat je in het weekend uitspookt is het laatste wat je wilt. Steeds meer internetgebruikers hebben daarom behoefte om hun sociale netwerken efficiënter te beheren waarbij ze makkelijk kunnen bepalen of iets nu privé of zakelijk is”, stellen de jongens van Whoopaa.

"In het echte leven proberen we privé en zakelijk vaak gescheiden te houden. Dat willen wij ook online realiseren. Iemand op Twitter zakelijk volgen en dan lezen dat hij zijn kat kwijt is, kan irriteren”, aldus de 21-jarige Bas Prass, een van de initiatiefnemers.

Zakelijk gebruik

Hoewel nog steeds de meerderheid van internetgebruikers sociale media overwegend privé inzet, vindt er op internationaal niveau een verschuiving plaats richting zakelijk gebruik.

"Je ziet dat steeds meer bedrijven social media toepassen als zakelijk communicatiemiddel. Een scheiding in de berichtgeving is daarom belangrijk”, aldus Prass.

Ambitieus

De initiatiefnemers van Whoopaa zijn al bezig met het ontwikkelen van nieuwe Whoopaa-diensten. Zo is er volgens initiatiefnemer Sezan Keers grote behoefte aan een matchsysteem, zowel privé als zakelijk.

"Dit systeem kan zakelijk werken voor uitwisseling van kennis en informatie, en privé juist voor online dating. Een partner zoeken via internet is populair. Door dit binnen Whoopaa te doen, bieden wij gebruikers meer privacy."