AMSTERDAM - Flexibele werktijden en uitgebreide opleiding- en loopbaanmogelijkheden zijn volgens zes op de tien werknemers in het onderwijs het belangrijkst. Deze factoren leveren voor hen de grootste bijdrage aan hun werkplezier en prestaties.

Dat blijkt uit een onderzoek van salarisstrookverwerker Raet onder 1400 onderwijsmedewerkers.

Slechts een kwart van de ondervraagden vindt meer salaris of bevordering naar een hogere schaal het belangrijkst.

Flexibele werktijden zijn in de onderwijssector schaars. Volgens het onderzoek werkt slechts 24 procent van de medewerkers in het onderwijs of de kinderopvang flexibel.

“De behoefte aan flexibele werktijden en een betere balans tussen werk en privé komt overeen met de trend in het onderwijs, waarin steeds meer gekeken wordt naar flexibele lestijden. Taakstelling, een andere recente discussie in het onderwijs, wordt door medewerkers in het onderwijs als veel minder belangrijk ervaren,” aldus Sander Kars, Segmentmarketeer Onderwijs bij Raet.