AMSTERDAM - Hoewel 91 procent van de Nederlandse jongeren actief is op social media, gebruikt maar 10 procent deze om een bijbaan te zoeken. Dit blijkt uit het Nationale Bijbanen Onderzoek 2011, gehouden onder jongeren van 13 tot 25 jaar.

Uit het onderzoek, uitgevoerd door Zoekbijbaan.nl, blijkt dat jongeren bij het zoeken naar een bijbaan meer gebruik maken van kanalen als online vacaturebanken (70 procent), het eigen netwerk (62 procent) en open sollicitaties (37 procent).

Opvallend is dat studenten bij het zoeken naar een bijbaan vaker gebruik maken van social media dan scholieren. 10 procent van de studenten zegt gebruik te maken van social media, bij scholieren is dit 7 procent. Daarnaast blijkt dat hbo-studenten (12 procent) vaker hun sociale netwerken raadplegen dan wo-studenten (9 procent) en mbo-studenten (9 procent).

Onvoldoende bewust

Pieter van Diggele, communicatiemanager bij Zoekbijbaan.nl, denkt dat veel jongeren zich nog onvoldoende bewust zijn van de sollicitatiemogelijkheden via de social media.

"De meeste jongeren zijn actief op netwerksites als Hyves en Facebook en gebruiken deze vooral om snel en makkelijk informatie uit te wisselen met hun vrienden. Netwerksites met meer carrièremogelijkheden zoals LinkedIn en Twitter worden veel minder gebruikt, omdat de meeste jongeren nog geen professioneel netwerk hebben en ook nog niet actief bezig zijn om dit op te bouwen."