AMSTERDAM - Het traditionele kerstpakket is in populariteit gestegen ten opzichte van 2009. Bijna een derde (32 procent) van de Nederlandse werknemers geeft aan het liefst een traditioneel kerstpakket te ontvangen als kerstgeschenk.

Dit blijkt uit online onderzoek van Unique onder ruim 500 respondenten.

De kerstbonus staat nog steeds op de eerste plaats, de helft van de respondenten geeft aan het liefst een bonus te ontvangen. In 2009 was dit zestig procent. De bonus is dit jaar dus minder populair.

De populariteit van het kerstpakket is met acht procent gestegen. In 2009 behaalde dit kerstgeschenk slechts 24 procent van de stemmen.

Cadeaubon

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat dit jaar de cadeaubon meer gewenst is. In tegenstelling tot vorig jaar (acht procent), ontvangt nu twaalf procent het liefst een bon voor de kerst.

De donatie aan een goed doel is dit jaar met één procent gestegen, zeven procent vindt dit een geschikt kerstgeschenk.

Positiever gestemd

“Mensen zijn weer wat positiever gestemd dan eind vorig jaar”, stelt Nicole Tollenaar, HR directeur bij Unique. “Toen wilden de meeste mensen een financieel extraatje aan het eind van het jaar. De druk van de economische crisis is voor veel mensen wat meer van de ketel, dus zien we nu dat het kerstpakket toch ook erg gewaardeerd wordt door werknemers en dat de bonus tien procent in populariteit gedaald is.”