AMSTERDAM - Jongeren vinden de feestdagen een van de meest hebberigmakende periodes van het jaar. 80 procent van de jongeren typeert zichzelf als hebberig. Dit blijkt uit een onderzoek van Hi onder ruim 1000 Nederlanders tussen 18 en 24 jaar.

Digitale apparatuur, kleding en smartphones zijn een aantal voorbeelden die voorkomen in de top 10 van meest gewilde hebbedingen.

De meest hebberigmakende periodes van het jaar vinden jongeren de uitverkoopperiode en als ze net hun zakgeld, studiefinanciering of salaris hebben gekregen.

Ook vindt één op de vijf jongeren de feestdagen een periode waarin ze het meest in verleiding komen om dingen te kopen. De jongeren geven dan ook aan in deze periodes de verleiding niet te kunnen weerstaan en het meest te kopen.

Favorieten

De top drie van favoriete dingen die jongeren het liefst voor de feestdagen willen hebben, zijn digitale apparatuur, zoals een laptop, fotocamera of iPad (37,5 procent), een reis (29,2 procent) of een belevenis zoals een weekendje weg, een vakantie of een etentje (29 procent). Andere favorieten zijn kleding (vierde plaats) en een smartphone (negende plaats).

Jongeren gaan ver

Bijna de helft van de jongeren gaat ver om te krijgen wat ze echt willen hebben. Zo ver dat 1 op de 5 (19 procent) ooit een heel maandsalaris heeft uitgegeven of urenlang in de rij staat (15 procent) om datgene te krijgen wat ze echt willen hebben.

Ze zouden er zelfs bepaalde favoriete activiteiten voor laten, zoals een maand lang niet uitgaan (49 procent) of een maand lang geen seks (24 procent). Slechts 13,9 procent zou een maand lang mobiel bellen opgeven om iets te krijgen wat ze graag willen hebben.