AMSTERDAM - Bijna tweederde (63 procent) van de Europese managers voert steeds meer simpele kantoortaken uit, zoals het bijvullen van de printer of het opnemen van de telefoon. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Lexmark.

Ruim een derde (37 procent) van de respondenten gaf als hoofdreden aan dat er minder personeel is om de dagelijkse taken uit te voeren en meer dan een kwart (27 procent) zegt dat de overname van ondersteunende taken voortkomt uit de nood om kosten te verminderen. Anderen gaven aan dat zij helpen vanuit een werknemersmoraal.

Bovengenoemde factoren hebben tot gevolg dat de gehele staf moet helpen met de ondersteunende taken, ongeacht het aantal jaren dat zij bij het bedrijf werken.

Koffie zetten

De meest voorkomende taken waarvan managers aangeven deze momenteel uit te voeren, zijn het bijvullen van de printer of kopieermachine (24 procent), de telefoon beantwoorden (24 procent) en thee en koffie voor collega's zetten (17 procent).

Waardering

Ondanks dat deze taken relatief simpel zijn, gaf een ruime meerderheid van de respondenten (84 procent) aan zich niet minder gewaardeerd te voelen wanneer ze dergelijke taken op zich moeten nemen.

Noodzaak

"In het huidige economische klimaat lijkt er een besef te zijn ontstaan dat personeel samen moet werken om hun organisatie door deze moeilijke tijd te helpen," zegt Rob Greaves, General Manager Lexmark Benelux.

"Managers worden steeds meer betrokken in de dagelijkse administratie binnen hun organisatie en slechts een aantal voelt zich hierdoor ondergewaardeerd. Velen zien het als een noodzaak om hun organisatie te ondersteunen in het beter controleren van de kosten."