AMSTERDAM - Ruim de helft van de Nederlanders weet na een aankoop niet zeker of ze de laagste prijs hebben betaald. Toch noemt 56 procent zichzelf prijsbewust tot zeer prijsbewust. Dit blijkt uit een onderzoek van vergelijkingssite Beslist.nl.

Uit de enquête blijkt dat 62 procent van de ondervraagden de gemiddelde Nederlander niet tot matig prijsbewust vindt.

Vooral elektronicaprijzen vergelijken is populair; 82 procent van de consumenten doet dit. 77 procent doet dit ook bij de aankoop van huishoudelijke apparaten.

Babyartikelen

Prijzen van babyartikelen vergelijken wordt veel minder vaak gedaan; minder dan één op de tien doet voor het kopen van een wiegje, kleertjes of babyvoedsel eerst prijsonderzoek.

Ook bij fitness- en gezondheidsartikelen vergelijkt slechts 6 procent van de Nederlanders de prijzen voordat de aankoop een feit is.

Internet

Driekwart van de Nederlanders die de prijzen van producten met elkaar wil vergelijken gebruikt daarvoor een vergelijkingssite. Bijna 60 procent probeert het via Google.

Na internet vormen reclamefolders (63 procent) en het bezoeken van winkels (59 procent) de belangrijkste informatiebronnen.