AMSTERDAM - Professionals stappen voor het inwinnen van advies vooral naar directe collega's, ondanks wijdvertakte netwerken op bijvoorbeeld LinkedIn en Twitter. Dat blijkt uit onderzoek naar de structuur en dynamiek van sociale netwerken van professionals, uitgevoerd door Nyenrode Business Universiteit.

De adviezen die deze hoogopgeleide professionals in de zakelijke dienstverlening aan directe collega’s vragen, zijn vooral professioneel en werk- gerelateerd.

Bij moeilijke beslissingen legt hij in de eerste plaats vooral contact met de direct leidinggevende. Vakgenoten bij andere organisaties worden vrijwel nooit geraadpleegd.

Jongeren betrekken vrienden meer bij hun werk dan ouderen. De jongere generatie (generatie Y, 30-) blijkt voor professioneel advies en moeilijke beslissingen eerst naar collega’s te gaan en dan naar vrienden. Oudere generaties stappen voor professioneel advies eerder af op hun collega’s of leidinggevenden.

Voor specifieke werk gerelateerde problemen gaan alle professionals hoofdzakelijk naar collega’s en leidinggevenden.

Offline netwerken

Voor het onderzoek werden de gegevens van in totaal 372 respondenten gebruikt, verdeeld over 10 verschillende dienstverlenende bedrijven. Volgens de onderzoekers bevestigen de resultaten het belang van interne collegiale offline netwerken voor de ontwikkeling en effectiviteit van professionals.

"Bovendien komt de leidinggevende in het onderzoek naar voren als iemand die professionals zinvol zou kunnen adviseren over werkgerelateerde keuzes en besluitvormingsprocessen. Aan deze eigenschap zouden toekomstige managers en leidinggevenden dus moeten voldoen", aldus de onderzoekers.