AMSTERDAM - De grote hoeveelheid, soms irrelevante, e-mails zorgt voor flink wat onnodige spanning op de werkvloer. Vooral de druk van de onbeantwoorde berichten drukt op de schouders van veel mensen.

Bijna de helft van de managers geeft toe dat de grote toevloed aan irrelevante e-mails in zijn inbox bijdraagt tot een verhoogd stressniveau.

Voor 7 procent van de ondervraagden is die overladen inbox zelfs een bijzonder zware stressfactor. Dit blijkt uit onderzoek van het computerbedrijf IBM, dat Express aanhaalt.

Verkeerd gebruik

Ongeveer de helft van de deelnemers aan het onderzoek zegt constant op allerlei e-mails te moeten antwoorden. In bedrijven met meer dan vijfhonderd werknemers stijgt dat tot 54 procent.

Vrijwel alle respondenten zijn van mening dat e-mail het belangrijkste middel voor samenwerking is, maar dat het vaak op een verkeerde of overdreven manier wordt gebruikt.

Daarnaast zegt driekwart van hen wel eens per ongeluk een e-mail te hebben verzonden naar een verkeerde persoon. En nagenoeg de helft betrapt zich geregeld op verkeerd gebruik van reply-to-all.