AMSTERDAM - De tweede leaseauto is aan een opmars bezig. Naast een kleinere milieuvriendelijke auto voor werk en dagelijks gebruik, kiezen steeds meer mensen voor een grotere stationwagen daarnaast voor onder meer de vakanties.

Twee auto’s leasen klinkt duur, maar wordt steeds beter betaalbaar, meldt De Zaak.

Vaak kiezen werknemers niet voor een kleine en zuinige auto van de zaak, maar toch liever een stapje groter.

De reden: voor vakantietrips is wat meer ruimte nodig en komt er niet zelden een caravan of trailer achter de auto.

Een oplossing is om een wat zuiniger auto te kiezen die je fiscaal en misschien ook 'maatschappelijk' toelacht en alleen in de vakantieweken in een wat grotere te rijden.

Dure grap

Personeel dat een leaseauto mag kiezen, kiest nu graag voor een wat groter of luxer model en betaalt daarvoor flink zelf bij.

Of ze kiezen samen met ruim een kwart miljoen anderen voor het bijhouden van een kilometerboekhouding, die het nultarief mogelijk maakt. In 87% van de gevallen hebben deze mensen echter ook een extra privéauto voor de deur staan. Een dure grap.

Slimme combinatie

Zo ongeveer de helft van alle nieuw aangeschafte zakenauto's is 'groen' en valt zodoende in de lagere categorieën (14 en 20%) van de fiscale bijtelling.

Combineer je dat slim bij de leasemaatschappij, met een verantwoorde grotere auto voor de vakanties, dan hoeft dat niet veel extra te kosten.

De werknemer levert de auto, met sleutels en papieren, in bij de leasemaatschappij als hij minder dan dertig dagen op reis is. Zo betaalt hij die periode geen dubbele belasting.