AMSTERDAM – Ze leken voorgoed ingeburgerd maar nu lijkt de zogenaamde metroseksuele man toch op zijn retour. De economische recessie zou de 'ouderwetse' mannelijke man nieuw leven ingeblazen hebben.

Dat stelt psycholoog Geoffrey Beattie (Manchester University) na onderzoek.

"Wanneer de economie het ons moeilijk maakt, herfocussen mannen zich op hun mannelijke waarden", zo bevestigt hij donderdag in Express. "In voorgaande recessies vonden ze ook al andere manieren, naast hun werk, om hun mannelijkheid nieuw leven in te blazen."

Levensstijl

Het komt erop neer dat mannen in recessietijd hun levensstijl, patronen en consumptie veranderen. Ze herontdekken zogezegd wie ze in werkelijkheid zijn.

"De metroseksuele man was nogal gepreoccupeerd door hoe hij eruit ziet én hij schaamde zich er niet voor om dat toe te geven. In 2010 maken mannen zich echter drukker om werk en werkloosheid. De man die zich bekommert om zijn uiterlijk, is minder relevant", aldus Beattie.