AMSTERDAM - Het bezorgen van maaltijden wint in rap tempo aan populariteit onder Nederlanders. Dit is één van de resultaten uit het eerste grootschalige onderzoek naar de Nederlandse bezorg- en afhaalmarkt van Thuisbezorgd.nl, uitgevoerd door Trendbox.

Liefst 84 procent van de Nederlanders haalt wel eens eten af. Deze groep is daarmee nog altijd groter dan de 52 procent van alle huishoudens die wel eens maaltijden bestelt bij een bezorgdienst.

Uit het onderzoek blijkt tevens wie er in de Nederlandse huishoudens de broek aan heeft. Vrouwen bepalen vaker dan mannen dat er eten wordt besteld en besluiten bovendien wat er gegeten wordt.

Waar mannen over het algemeen Chinees bestellen kiest de vrouw meestal voor een pizza. Ook verschillen voorkeuren per leeftijdscategorie. Jongeren bestellen vaker bij een pizzeria terwijl ouderen meestal Chinees of Indonesisch eten bestellen.

Laag inkomen

Jongeren tot 35 jaar vormen bij uitstek de groep die maaltijden bestelt : 75 procent van hen doet dit weleens. Eveneens opvallend is dat de groep met een relatief laag inkomen veel vaker online bestelt dan de groep met een hoog inkomen.

Situaties waarin eerder besteld wordt, zijn met name die waarin men geen zin heeft om te koken (49 procent) en als men (onverwacht) laat thuis komt (35 procent). Bovendien spelen weersomstandigheden een rol. Een op de drie bestellers van maaltijden geeft aan dat grijs, nat weer (17 procent) of koud weer (13 procent) eerder leidt tot het bestellen van een maaltijd.

Internet

Op dit moment wordt reeds meer dan één op de drie bezorgmaaltijden via internet besteld. Jongeren bestellen nu al veel vaker dan gemiddeld online in plaats van telefonisch. Eten bestellen via internet is vooralsnog vooral een grote steden fenomeen. In minder verstedelijkte gebieden wordt niet zozeer minder dan gemiddeld besteld, maar gebeurt dit vaak nog via de telefoon.

Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder 1587 hoofdkostwinners of partners daarvan in Nederland.