
'Efteling populairste dagje uit'
Dit blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy dat plaatsvond onder 1900 Nederlanders.
"De Efteling wordt door alle bevolkingsgroepen het meest gewaardeerd, onafhankelijk van geslacht, leeftijd of woonplaats. Het pretpark ontvangt dan ook al jaren de meeste bezoekers", verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.
Jongeren zijn daarnaast vooral enthousiast over Walibi World. Het Rijksmuseum komt alleen onder hoogopgeleiden in de top-3 van dagattracties met de sterkste reputatie.
Beperkt
Opvallend is dat de bijdrage van de Nederlandse museumsector aan de dagattractiemarkt beperkt is. Slechts vijf musea worden door de gemiddelde Nederlander als een serieuze optie gezien bij het plannen van een dagje uit.
Het Rijksmuseum heeft van deze vijf musea de sterkste reputatie. Daarna volgen vier organisaties die zich vooral op gezinnen met kinderen richten: Spoorwegmuseum, Openluchtmuseum, Naturalis en Museon.
Nieuwe generatie
Archeon, Deltapark Neeltje Jans, NEMO en Corpus vormen een relatief nieuw segment van dagattracties. "Deze attracties worden zeer gewaardeerd door mensen die een dagje weg willen. Men ziet de organisaties als leerzaam, maar ervaart geen drempel zoals bij veel musea. Deze vier dagattracties ontvangen elk jaar dan ook honderdduizenden bezoekers. Zulke hoge bezoekersaantallen komen bij musea maar weinig voor", zegt Beerda hierover.
Onderzoek
In het onderzoek zijn 1900 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid onderzocht van alle leerzame en ontspannende dagattracties. Daarna is voor de 30 bekendste namen in detail navraag gedaan naar de merkkracht, persoonlijkheid, prestatie en groeipotentie.
Elke naam is op 40 factoren onderzocht. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking boven 18 jaar.
Top-10 van dagattracties met de sterkste reputatie
1. Efteling
2. Dolfinarium
3. Artis
4. Madurodam
5. Diergaarde Blijdorp
6. Apenheul
7. Safaripark Beekse Bergen
8. Burgers' Zoo
9. Dierenpark Emmen
10. Rijksmuseum Amsterdam