AMSTERDAM - Ruim de helft (60 procent) van de ondernemers verwacht dat het personeel ook buiten kantoortijden bereikbaar is. Dit blijkt uit onderzoek van BusinessCompleet.nl en Telfort onder 632 ondernemers.

De ondernemer is veeleisend wat betreft de bereikbaarheid in de vrije tijd van zijn medewerkers: bijna een kwart de respondenten wil dat zijn personeel gedurende 7 dagen per week paraat staat en van 8 procent moet dit ook in de vakantie.

Om een goede bereikbaarheid te garanderen, geeft 1 op de 5 bedrijven al zijn medewerkers een mobiele telefoon. 36 procent geeft alleen het mobieltje aan mensen voor wie het apparaat noodzakelijk is voor de uitvoering van de functie.

Privégebruik

De overgrote meerderheid stelt aan het privégebruik van de telefoon wel strikte eisen. Bijna 30 procent verbiedt het privégebruik van het mobieltje van de zaak, 40 procent vindt privégebruik goed, maar stelt een limiet. De bereikbaarheid is daarmee vaak een zakelijke aangelegenheid.

Om de risico's van hoge kosten voor privégebruik van de telefoon of laptop te vermijden, is het noodzakelijk om hierover onderling goede afspraken te maken. Toch geeft bijna 40 procent aan dit niet in de arbeidsvoorwaarden te hebben opgenomen.

Bereikbaarheid

Opvallend is dat ruim 40 procent van de bedrijven zowel een mobieltje als een laptop ter beschikking stelt, voor optimale bereikbaarheid van de werknemer. De trend dat werknemers na kantooruren voor de zaak gebeld of gemaild kunnen worden, lijkt hiermee definitief een feit. Alsmede de verwachting dat werknemers de telefoon na werktijd opnemen.

Aan het belang van de bereikbaarheid van werknemers, koppelt 80 procent van de ondernemers het rapportcijfer 8 of hoger.