AMSTERDAM – Mannen die bij vrouwelijk schoon graag een goede eerste indruk achterlaten, doen er goed aan verzorgd voor de dag te komen en te glimlachen. De boodschappenlijst aan een kritische blik onderwerpen wil echter óók nog wel eens helpen.

Uit een rondvraag onder 2000 vrouwen tussen de 25 en 45 jaar blijkt namelijk dat vrouwen niet alleen erg geïnteresseerd zijn in de boodschappen van een man, maar er ook waardeoordelen aan verbinden.

Het leeuwendeel (90 procent) stelt dan ook dat boodschappen van grote invloed zijn op de eerste indruk die een man maakt, aldus Express donderdag.

De meerderheid geeft zelfs toe slechts een korte blik in zijn karretje te hoeven werpen, om te weten of ze geïnteresseerd zijn of niet. Vrouwen denken op deze manier namelijk te kunnen zien of de man in kwestie er een gezonde levensstijl op nahoudt en of hij goed voor zichzelf zorgt.

Het merendeel van de vrouwen zegt eveneens van de aankopen te kunnen afleiden of de heer in kwestie een goedgevulde portemonnee heeft of niet.

Gehakt

Uit de rondvraag kwamen enkele 'goed scorende' producten naar voren, zoals wijn (rood), fruit, groente en gehakt.

Kratten bier, kant en klare soep, tomatenketchup en wodka leiden echter tot een beduidend slechtere eerste indruk. Volgens de ondervraagden horen deze boodschappen overwegend bij luie types.

"Vrouwen zijn erin getraind een goede partner te spotten en hebben daar vele manieren voor", stelt relatie-expert Kate Taylor naar aanleiding van de enquête van Potato Council. "Zoals letten op lichaamslengte, symmetrie en geur. Stiekem in z’n karretje loeren is gewoon een modernere manier om dat te doen."