AMSTERDAM – Voor iedere grote gebeurtenis in het leven is inmiddels wel een tijdschrift uit de grond gestampt (trouwen, geboorte, een huis kopen), behalve voor de dood. Brit Jim Thornton brengt daar deze maand in eigen land verandering in, met de glossy Eulogy.

De BBC vraagt zich dinsdag wel af of het publiek klaar is voor een dergelijk tijdschrift, dat verband zal houden tussen 'de sterrencultuur' en ervaringen van gewone mensen. Bedenker Jim Thornton meent vanzelfsprekend van wel en baseert dat idee op eigen ervaringen.

"Mijn beide schoonouders overleden een jaar na elkaar, allebei door een auto-ongeluk. Hierdoor realiseerde ik me dat er geen centrale bron is waar je steun, troost en advies uit kunt putten", aldus de bladenmaker. "Een begrafenis regelen is als een huwelijk regelen, alleen heb je één week om dat te doen. En je bent er meestal ook niet bepaald op voorbereid, emotioneel gezien."

Open

Wat ook helpt, meent Thornton, is dat de huidige generatie meer open is over de dood. "Ze praten er opener en op minder morbide manier over. De babyboom-generatie heeft geleefd zoals ze wilden leven, en ik verwacht dat ze doodgaan zoals ze willen doodgaan. Maar we zullen niet pleiten voor een bepaalde vorm van doodgaan hoor."

Het magazine moet met name aanmoedigen een bezoek aan de bijbehorende website te brengen, die de verschillende fasen van het heengaan zal beslaan. Uiteindelijk is het de bedoeling dat uitvaarten hier ook live te volgen zullen zijn, voor vrienden en familie die het moment niet kunnen bijwonen.

Taboe

Professor Tony Walter, afgestudeerd op overlijden binnen de maatschappelijk context, onderschrijft dat Eulogy (lofrede) het eerste tijdschrift in z’n soort is. Hij denkt bovendien dat de dood niet zo’n taboe is als menigeen misschien denkt.

"Dood is geen taboe meer, althans niet in de media of in de maatschappij. Maar de vraag is wel of het zin heeft om het onderwerp in zo’n algemene vorm in een magazine te presenteren. Het is moeilijk te voorspellen of de content zal helpen."