AMSTERDAM - Het kan voor oud-werkgevers en ex-collega's grote voordelen hebben om contact te houden met vertrokken medewerkers.Toch onderhoudt bijna de helft van alle werknemers geen of nauwelijks contact met zijn of haar oud-werkgever.

Dat blijkt uit cijfers van de Intelligence Group. Wel betrekken werknemers steeds vaker ex-collega's in hun professionele netwerk. 44 procent van de hoger opgeleiden zou dan ook vaker contact willen met ex-collega's en ex-werkgevers.

Bij het omtoveren van oud-collega’s of -werkgevers tot handige connecties komt natuurlijk wel  wat assertiviteit kijken.

“Mensen hebben vaak schroom hun oude werkgever te mailen of bellen, omdat er vaak een hiërarchische verhouding was,” zegt Jeroen Kerkhof, manager bij Manpower. “Het is dan moeilijk overschakelen naar een meer gelijkwaardige relatie.”

Alumnigroepen

Volgens Kerkhof weten mensen soms niet hóe ze een oud werkgever moeten benaderen. “Het voelt al snel alsof je aan het bedelen bent om een baan. Daarom is het belangrijk de goede toon aan te slaan.

Laat je baas weten waar je mee bezig bent, welke ontwikkelingen jij op een bepaald terrein volgt. Inhoudelijke, zakelijke informatieoverdracht, bijvoorbeeld via sociale netwerken, wekt een professionele indruk, en zou houd je het contact warm.”

Bewuster

Werkgevers lijken zich ook steeds bewuster te zijn van het belang dat ex-werknemers kunnen hebben. “Steeds meer bedrijven zetten alumnigroepen op waar oud-werknemers zich kunnen verenigen.
 

Dat is niet zo vreemd, want ondanks de crisis ontstaat er op de langere termijn een tekort op de arbeidsmarkt, en dan kan zo'n poel goed te pas komen.”