AMSTERDAM - Social media en solliciteren en werven gaan goed samen. Ondertussen verandert de manier waarop mensen een baan vinden.

Personeelsmanagers beginnen te ontdekken dat het netwerk van hun eigen medewerkers kan worden ingezet om nieuwe kandidaten te vinden. Veel werknemers komen dan ook altijd nog via-via binnen.

Bedrijven als Talenttracker, Spotajob en het twee maanden geleden gestarte Socialrefferal hopen hier een graantje van mee te pikken. Werknemers moeten dan wel toestemming geven om hun Twitter, LinkedIn en Facebook open te stellen en bereid zijn om contacten voor te dragen aan hun baas.

Sogetti

Ook de diensten Mr Work enTangram schuimen sociale netwerken af op zoek naar de ideale kandidaat. Deze maand maakte ict-dienstverlener Sogeti bekend dat het de dienst Recruitr in de arm neemt. De 340 werknemers van Sogetti gingen via Hyves, Facebook, LinkedIn, Twitter en e-mail op zoek naar potentiële aanwinsten, volgens het bedrijf met goed resultaat.

Van de 50.000 mensen die de internationale dienstverlener Accenture dit jaar wil aannemen, moet zo'n veertig procent binnenstromen via sites als Twitter en LinkedIn. Volgens het bedrijf biedt social media de mogelijkheid om netwerken te onderhouden en specialisten op te speuren.

Via sites als Twitjobs.nl en Twacatures.nl kunnen twitteraars op de hoogte blijven van actuele vacatures. Ook traditionelere bedrijven als Nationalevacaturebank en Randstad twitteren hun banen.

Volgen

Het lijkt erop dat de vacature vaker de kandidaat volgt, in plaats van andersom, zegt loopbaancoach Aaltje Vincent. "Als er minder kranten gelezen worden, dan gaan recruiters daar ook weg", zegt Vincent, schrijfster van het boek 'Solliciteren via LinkedIn'.

Vincent zag hoe het solliciteren onder invloed van internet veranderde. "Als je drie jaar geleden bij een sollicitatiegesprek zat, dan wist je amper iets over de mensen tegenover je. Nu is de kans groot dat je hun online profiel, opleidingen, contacten en groepen hebt kunnen inspecteren."

Dankzij een site als LinkedIn vind je sneller een baan die bij je past, meent Vincent. "Je kan door te kijken naar de mensen die er werken bijvoorbeeld beter inschatten of de bedrijfscultuur je wel aanspreekt." Andersom maken werkgevers gretig gebruik van de informatie die ze online over een kandidaat kunnen opscharrelen.

Besluit

De invloed van social media gaat volgens Vincent nog niet zover dat mensen sneller besluiten om van baan te veranderen. "Het zoeken van een baan wordt er wel efficiënter door."

"De mensen die nu het werk doen wat jij wilt hebben, weten het allereerst of er een baan is. Die vind je door te netwerken via sites als LinkedIn."

Volgens wervingsspecialist Jacco Valkenburg (en schrijver van het boek Recruitment via LinkedIn) maken social media het vinden van geschikte kandidaten makkelijker, transparanter en goedkoper. "Als werver kan je zo een lijst met potentiële kandidaten uit LinkedIn trekken, er ligt nu veel meer wervingskennis op straat", zegt Valkenburg.

Kans op succes

Voor werknemers is het zoeken naar werk volgens hem laagdrempeliger geworden. "Je kan je kans op succes nu beter inschatten."

Hij beaamt dat het nog niet om grote aantallen gaat. "Maar als de arbeidsmarkt weer krapper wordt, dan is het afwachten totdat mensen reageren op je vacature niet meer genoeg."

En voor de wervers wordt het nog opletten geblazen. Microsoft claimde vorig jaar 73.000 euro te hebben bespaard aan wervingskosten door een aantal zeer specialistische kandidaten via LinkedIn binnen te halen. De Indiase IT-gigant HCL zou volgens LinkedIn zelfs honderdduizenden euro's per jaar uitsparen door gebruik te maken van de dienst.

Bekijk de special over social media op NUzakelijk