AMSTERDAM - Unilever mag zich dit jaar de meest maatschappelijk betrokken werkgever noemen. Dat kwam naar voren uit onderzoek van Stichting laluz, VNU Media en onderzoeksbureau Brainjuicer. 

Hieruit kwam naar voren dat jong talent de levensmiddelengigant waardeert, mede omdat het bedrijf zijn steentje probeert bij te dragen aan kwesties rond gezondheid, werkgelegenheid en hygiëne.

Unilever kreeg de prijs zaterdag uitgereikt tijdens een laluz galabijeenkomst in Amsterdam.

Redelijk

De resultaten van de twintig genomineerde bedrijven zitten dicht bij elkaar; alle bedrijven scoren volgens laluz, die jong talent aan ideële bedrijven koppelt, redelijk tot goed.

Directeur Marije Mulder van laluz voorzag de uitreiking wel van een kritische noot. Volgens haar raken lokale goede doelen bij bedrijven steeds meer in de vergetelheid.

"Managers moeten de maatschappelijke activiteiten aan de bestuursvoorzitter verkopen'', aldus Mulder. Daardoor richten bedrijven zich vaak op internationaal opererende doelen, veelal op het gebied van milieu. Die benadering strookt volgens haar niet altijd met wat de medewerkers van een bedrijf willen.

Unilever liet bedrijven als TNO, DSM, KPN, ASN Bank en Fortis Foundation achter zich.