AMSTERDAM – Groot-Brittannië had deze week te maken met een grote staking waardoor de het Engelse UWV overladen werd met vragen. Een creatieve oplossing voor de plotselinge drukte was echter gauw gevonden.

Alle telefonisten die ingeroosterd waren kregen voor aanvang van hun dienst een instructieformulier, waarop stond wat aan de telefoon gezegd moest worden.

Dit was voor iedereen hetzelfde. “Door extreme drukte waar we momenteel mee te maken hebben, zijn we niet in staat uw telefoontje aan te nemen”, luidde de tekst. “Belt u later alstublieft terug.”

De vergelijking met een antwoordapparaat was gauw gemaakt, aldus de Guardian vrijdag. Het UWV haastte zich vervolgens kenbaar te maken dat de instructies alleen van kracht waren tijdens lunchtijd.

Berichtjes

De opmerkelijke beleidsvoering kwam aan het licht door berichtjes die via Facebook uitgewisseld werden. “Om mee te beginnen, we vonden het allemaal erg moeilijk om onze lach in te houden", schreef één van de medewerkers bijvoorbeeld. "Het ging dan ook niet altijd goed.”

Anderen lieten aan de krant weten er beduidend minder om te kunnen lachen. "Ik vond het een beetje een stomme manier om het probleem aan te pakken, waarom niet een echt antwoordapparaat? Het voelt echt verkeerd om gewoon op te hangen."