AMSTERDAM - De internationale recessie heeft personeel loyaler gemaakt. Dat meldt meer dan een kwart van de werknemers, die aan de tand gevoeld zijn door uitzendorganisatie Kelly Services.

In totaal vindt wereldwijd 27 procent van de deelnemers aan het onderzoek dat de recessie tot een groter gevoel van loyaliteit ten opzichte van hun baas heeft geleid. Tien procent vindt zichzelf juist minder trouw geworden, terwijl 63 procent geen verschil merkt.

Opmerkelijk is dat vooral de zogenoemde 'generatie Y', tussen de 18 en 29 jaar oud, aan loyaliteit heeft gewonnen. Voor generatie X (30 tot 47 jaar) en de babyboomers (tussen 48 en 65 jaar) geldt dat minder.

Betrokken

Noord-Amerika heeft de meest betrokken werknemers, daar zegt 52 procent 'volledig toegewijd' te zijn aan zijn baan. In Azië en Europa ligt dit percentage op respectievelijk 47 en 36 procent.

Werknemers zouden zich door 'meer interessante en uitdagende werkzaamheden' betrokkener gaan voelen. Dat vinden ze belangrijker dan een hoger salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden.

Reputatie

Gebrek aan vooruitgang is de voornaamste reden om het geluk elders te gaan beproeven. Voor babyboomers is slecht management een reden om op te stappen. De laatste groep hecht ook meer aan de reputatie van het bedrijf dan de jongere categorieën.

Slechts 12 procent van de ondervraagde Europeanen vindt thuiswerken een factor van belang in de keuze voor een baan. In Azië komt dit percentage uit op 17 procent en in Noord-Amerika op 27 procent.

Voor de Kelly Global Workforce Index zijn 134.000 mensen in 29 verschillende landen ondervraagd.